• Vous vous apprêtez à ouvrir ce livre : ressentez-vous de l'impatience, de la joie ? De la culpabilité, parce que vous êtes déjà en retard ? Ou cherchez-vous juste à mettre un mot sur un sentiment qui vous échappe...Nos émotions sont façonnées par notre corps et notre esprit, mais aussi par le contexte historique et culturel. Et les mots que nous utilisons pour les nommer influent sur la manière dont nous les vivons. Tiffany Watt Smith nous emmène à la découverte de notre intelligence émotionnelle à travers un inventaire de 154 émotions - familières (tristesse, amour, colère), émergentes (basorexie, technostress, ringxiety) ou empruntées à d'autres cultures (awumbuk, schadenfreude, mono no aware). En convoquant la psychologie, la philosophie, l'anthropologie, la petite et la grande Histoire, et autant d'anecdotes lumineuses - on apprendra comment l'ennui a été inventé au XIXe siècle ou pourquoi les présidents américains se sont mis, un beau jour, à sourire sur leurs portraits officiels -, Tiffany Watt Smith dévoile les forces étranges de notre monde intérieur.

  • While the end of the nineteenth century is often associated with the rise of objectivity and its ideal of a restrained observer, scientific experiments continued to create emotional, even theatrical, relationships between scientist and his subject. On Flinching focuses on moments in which scientific observers flinched from sudden noises, winced at the sight of an animals pain or cringed when he was caught looking, as ways to consider a distinctive motif ofpassionate and gestured looking in the laboratory and beyond. It was not their laboratory machines who these scientific observers most closely resembled, but the self-consciously emotional theatrical audiences of the period. Tiffany Watt-Smith offers close readings of four experiments performed by thenaturalist Charles Darwin, the physiologist David Ferrier, the neurologist Henry Head, and the psychologist Arthur Hurst. Bringing together flinching scientific observers with actors and spectators in the late nineteenth and early twentieth century theatre, it places the history of scientific looking in its wider cultural context, arguing that even at the dawn of objectivity the techniques and problems of the stage continued to haunt scientific life. In turn, it suggests that by exploring theways recoiling, shrinking and wincing becoming paradigmatic spectatorial gestures in this period, we can understand the ways Victorians thought about looking as itself an emotional and gestured performance.

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